Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta białkowa (dieta Dukana)

dieta dukana - białkowa

Dieta białkowa to rodzaj diety wysokobiałkowej stworzonej przez Pierra Dukana, która ogranicza węglowodany. Dieta białkowa, inaczej nazywana dietą proteinową lub dietą Dukana, to obecnie jedna z najbardziej znanych kuracji odchudzających na całym świecie. Wśród dietetyków wzbudza wiele kontrowersji, rodzi zarówno pozytywne, jak i negatywne odczucia. Jest uznawana za skuteczną metodę zmniejszenia wagi bez efektu jo-jo. Dieta białkowa bazuje na białku, które jest głównym budulcem naszego ciała. Do strawienia białka potrzeba znacznie więcej energii niż organizm może z niego uzyskać, więc organizm w tym celu spala zmagazynowane tłuszcze. Dieta wysokobiałkowa jest tak naprawdę podejściem całościowym do odżywiania. Skupia się również na etapie utrwalania i utrzymania wagi. Gdy stosujesz dietę białkową nie musisz liczyć kalorii, nie będziesz długotrwale odczuwał głodu. Dieta białkowa jest tak fajnie skonstruowana, że już po kilku dniach widać znaczące efekty jej stosowania, co zachęca do kontynuowania jej stosowania i polepszania swojej sylwetki.

Dieta Dukana – popularność

Co sprawiło, że ta dieta białkowa jest tak bardzo popularna? Przede wszystkim to, że pozwala schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w ciągu miesiąca! Na tych, którzy przez wiele lat bezskutecznie usiłowali pozbyć się zbędnych kilogramów, informacja ta z pewnością robi wielkie wrażenie. Nazwa diety białkowej pochodzi od nazwiska jej pomysłodawcy, czyli francuskiego lekarza Pierre’a Dukana. Chciał on znaleźć sposób na to, by jego pacjenci pozbyli się nadwagi bez efektu jo – jo. W związku z tym opracował innowacyjną metodę odżywiania.

Fazy diety Dukana

Dieta Dukana faza 1.
W 1 części diety białkowej należy jeść tylko i wyłącznie produkty z listy poniżej. Nie wolno robić żadnych wyjątków. Lista jak na dietę jest dość długa i przy odrobinie wysiłku można przygotować zróżnicowane posiłki. Można dowolnie łączyć produkty podane poniżej, można jeść o dowolnej porze dnia. Okres ten trwa przez pierwsze 1-10 dni aż zaczniemy gubić pierwsze kilogramy.

Jadłospis diety białkowej

Lista produktów dozwolonych do spożycia w 1 cz. diety białkowej:
• chude mięso: cielęcina, konina, wołowina z wyjątkiem antrykotu i rozbratla z kością, wszystko na gillu lub pieczone w piekarniku bez dodatku tłuszczu
• podroby: wątroba, cynadry, ozór cielęcy lub wołowy (czubek),
• ryby – tłuste, chude, o białej lub niebieskiej skórze, surowe, pieczone, wędzone lub gotowane,
• owoce morza – małże, krewetki i inne,
• drób z wyjątkiem kaczki, bez skóry,
• chuda szynka, chude wędliny z indyka, kurczaka lub wieprzowe,
• jaja,
• chudy nabiał,
• półtora litra wody z niską zawartością soli mineralnych,
• kawa, herbata, herbatki ziołowe, ocet, zioła, przyprawy, korniszony, cytryna, sól i musztarda (umiarkowanie).

Dieta Dukana faza 2. 
W drugim stadium diety Dukana jemy te same produkty, które spożywaliśmy w pierwszej fazie diety białkowej, a także możemy do diety dołączyć surowe lub gotowane warzywa z poniższej listy:

pomidory, ogórki, rzodkiewki, szpinak, szparagi, pory, zieloną fasolkę, kapustę, grzyby, seler, brokuły, wszelkie zielone sałaty łącznie z cykorią, boćwinę, bakłażany, cukinię, paprykę, marchew, buraki.

W czasie jej trwania występuje określony rytm: raz spożywamy tylko produkty z 1 części diety białkowej (bez warzyw), a raz z warzywami. Robimy tak aż do osiągnięcia upragnionej wagi. Najbardziej polecany jest rytm: 5 dni czystego białka (jak w 1 części), 5 dni białka i warzyw. Innym rozwiązaniem jest rytm: 1 czystego białka / 1 białka i warzyw i tak na zmianę. Ten sposób przynosi mnie spektakularne rezultaty, można go stosować gdy ma się słabą wolę albo niedużą nadwagę (do 10kg).

Dieta Dukana faza 3.
Czas trwania tego okresu oblicza się w następujący sposób: 10 dni x każdy dotychczas utracony kilogram. Np. w sumie twoja waga spadła o 10kg, to część 3 będzie trwała 100 dni (ok. 3 miesiące).

W tym czasie należy stosować tylko następujące pokarmy:
• produkty białkowe jak w etapie 1,
• warzywa jak w etapie 2,
• jedna porcja owoców dziennie z wyjątkiem bananów, winogron i czereśni,
• 2 kromki pełnoziarnistego chleba,
• 40 gramów sera,
• 2 porcje produktów skrobiowych tygodniowo,
• udziec jagnięcy lub pieczeń z polędwicy wieprzowej.
Dodatkowo koniecznie przez jeden dzień w tygodniu (najlepiej wybrać sobie konkretny dzień – np. wtorek) należy jeść tylko białko (jak w 1 etapie diety).

Dieta Dukana faza 4.
Jest to etap, w którym przechodzimy do normalnego sposobu odżywiania przez 6 dni w tygodniu, natomiast przez jeden wybrany dzień (podobnie jak w stadium 3) stosujemy ścisłą dietę białkową. Dodatkowo należy spożywać codziennie 3 łyżki stołowe otrębów owsianych. Trzymanie się tych zasad pozwoli nam na utrzymanie uzyskanych efektów. Jest to oczywiście konieczne i zaniedbanie tego może spowodować ponowne przybranie na wadze i stracenie efektów stosowania diety Dukana.

Przepisy diety Dukana znaleźć można w osobnym artykule na dietoteczka.pl.

1 komentarz
  1. romek napisał(a):

    Schudłem na tej diecie 7kg kilka lat temu. Być może jest bardzo rygorystyczna, ale skuteczna. Tylko nie warto przesadzać i być na niej kilka miesięcy 😀 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta białkowa (dieta Dukana)

Artykuł przeczytasz w: 3 min
1