Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta na zaparcia

dieta na zaparcia

Dieta antyzaparciowa ma na celu regulację wydalania kału bez konieczności stosowania środków farmakologicznych. Zaparcia w oddawaniu stolca pojawiają się, kiedy stolce są twarde lub kiedy wydalamy je rzadziej niż 3 razy w tygodniu. Przy prawidłowym trawieniu stolec powinno się oddawać 1-2 razy na dzień.

Przyczyną takiego stanu jest to co jemy, czyli dieta uboga w błonnik a bogata w tłuszcze nasycone (zwierzęce), węglowodany i inne pokarmy ciężko strawne oraz pokarmy wysoko oczyszczone. Dzienna dawka w diecie zdrowego człowieka powinna zawierać około 40 g związków nie trawionych w przewodzie pokarmowym człowieka (błonnik, pektyny, hemicelulozy, ligniny). Ich źródłem są głównie warzywa i owoce. Dieta antyzaparciowa charakteryzuje się przyjmowanie pokarmów zawierających większą ilość tych związków, aby ich dawka dzienna w posiłku wyniosła ok. 60 g. Błonnik zmniejsza stężenie cholesterolu, trójglicerydów i glukozy. Polisacharydy roślinne dostarczane z pokarmem stanowią wypełniacz przewodu pokarmowego, zwiększają ilość wody oraz wchłaniają i przyspieszają ich produktów rozkładu kwasów żółciowych.

Nie wolno przetrzymywać parcia do wypróżnienia. Często spiesząc się powstrzymujemy je, po pewnym czasie odruch ten zanika. Nie należy również spożywać posiłków w pośpiechu, stosować środków farmakologicznych na przeczyszczenia powodujących odwodnienie. Przydałoby się również trochę ruchu.

Produkty zalecane w diecie  przeciw zaparciom:

  • białka jajek, żółtka tylko w ograniczonych ilościach,
  • chuda szynka i polędwica, mięso w galarecie,
  • chuda śmietana, oleje roślinne: słonecznikowe, rzepakowe, sojowe, oliwa – w ograniczonych ilościach,
  • chudy twaróg i biały ser,
  • desery owocowe, kompoty, galaretki, budynie.
  • dorsz, karmazyn, sandacz, szczupak, lin, leszcz, karaś,
  • liście laurowe, ziele angielskie, wanilia, cynamon, sól, sok z cytryny,
  • masło w ograniczonych ilościach, twaróg i ser z odtłuszczonego mleka,
  • mięso chude: cielęcina, wołowina, konina, królik, kurczaki, indyk, gołąb
  • mleko odtłuszczone świeże i zsiadłe, kefir i jogurt,
  • odtłuszczone mleko, maślanka, serwatka, napary z ziół, słaba herbata, słaba kawa zbożowa,
  • potrawy mięsne duszone, smażone bez tłuszczu,
  • powidła, cukier, syropy, dżemy, galaretki, landrynki, dropsy, miód,
  • surówki, soki, gotowane warzywa,
  • wszystkie warzywa i owoce,
  • ziemniaki gotowane i pieczone, puree,
  • zupy na wywarach z włoszczyzny, jarzynowe, krupniki, mleczne, owocowe,

Produkty zabronione w diecie antyzaparciowej:

  • alkohol, kakao, płynna czekolada, mocna kawa i herbata,
  • baranina, wieprzowina, podroby, dziczyzna, kaczki, gęsi, tłuste ryby,
  • duże ilości żółtek,
  • frytki, smażone, placki ziemniaczane,
  • inne sery,
  • masło solone,
  • mąka pszenna wysokiego przemiału, kukurydziana, ziemniaczana,
  • mleko tłuste, kefir, jogurt,
  • pasztety, tłuste wędliny,
  • pieczywa o małej zawartości błonnika, świeże: jasne, pszenne, chleb razowy na miodzie,
  • potrawy smażone, pieczone,
  • słodycze, alkohol, czekolada, pralinki, cukierki, ciastka, konfitury,
  • tłusta śmietana,
  • torty, kremy cukiernicze, bita śmietana, lody, ciastka, kisiele.
  • zupy na tłustych wywarach,

Dietę na zaparcia można stosować również w:

  • profilaktyce zespołu jelita drażliwego,
  • powstawania uchyłków jelita grubego i raka jelita grubego,
  • zapobieganiu rozwojowi miażdżycy, kamicy żółciowej, cukrzycy i otyłości powodowanej przez przejadanie się pokarmami wysokokalorycznymi
5 komentarzy
  1. Natalia napisał(a):

    Kiedy mnie dopadają zaparcia zawsze stosuje czopki evaqu, sa bardzo wkuteczne i szybko działają. 

    • Dorota napisał(a):

      A mogą je stosowac kobiety w ciazy?

      • Monia napisał(a):

        Tak. Są zupełnie bezpieczne. jak się wahasz to upewnij się u swojego gin. Ja je stosowałam przez ostatni trymestr ciąży. Bardzo mi pomogły.

      • lulu napisał(a):

        Sa dedykowane kobietom w ciąży. U mnie było troche inaczej bo zaparcia dopadły mnie po porodzie. Stosowałam przez kilka dni czopki i wszystko wróciło do normy.

  2. Dina napisał(a):

    Stosuje wszystkie zalecenia z tego artykułu. Nie jem smazonych potraw, czekolady czy przetworzonej żywności a i tak miewam zaparcia. Wypróbuję czopki może bedą skuteczne i przyniosa mi ulgę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta na zaparcia

Artykuł przeczytasz w: 2 min
5