Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Dieta 1000 kalorii

dieta 1000 kcal

Nazwa diety jest w tym przypadku dosyć dosłowna. Naszym celem jest ograniczenie dziennej dawki spożywanych kalorii do granicy jednego tysiąca. W przeciwieństwie do diet białkowych (np. metoda Dukana) lub tłuszczowych (dieta Atkinsa) nie powinniśmy ograniczać się do spożywania konkretnej grupy produktów spożywczych. Dieta 1000 kalorii powinna być zróżnicowana, choć jej trzon stanowić muszą chude mięsa oraz warzywa.

W trakcie dnia powinniśmy spożyć pięć małych posiłków. Do każdego z nich należy przypisać odpowiednią wartość kaloryczną. Śniadanie powinno zamknąć się w 200 kaloriach, lunch w około 150, obiad to maksymalnie 350 kalorii, podwieczorek 100, natomiast kolacja to nie więcej niż 200 kalorii. Ostatni posiłek jemy przed godziną 19:00. Późniejsze spożycie kolacji doprowadzi do tego, że nasz organizm nie poradzi sobie z odpowiednim przetworzeniem przyjętej energii.

Jak wspominaliśmy we wstępie, dieta 1000 kalorii nie nadaje się dla osób, które prowadzą zdecydowanie aktywny tryb życia lub pracują fizycznie. Powód takiego stanu rzeczy jest dość prosty – dawka tysiąca kalorii będzie po prostu za niską racją energetyczną. Niemniej, możemy starać się dostosować pomysł do potrzeb konkretnej jednostki. Przykładowo, osoba pracująca fizycznie może ograniczać dzienną dawkę kalorii do 1500.

Dieta 1000 kcal powinna bazować na pożywieniu z małą zawartością tłuszczu. W jadłospisie muszą pojawić się takie produkty jak chudy nabiał oraz wędliny, drób bez skórki (najlepiej pierś indyka), chude ryby, kasze, produkty pełnoziarniste (w tym pieczywo) oraz warzywa i owoce. Zarówno w przypadku owoców, jak i warzyw powinniśmy jednak unikać tych, które zawierają w sobie dużą ilość skrobi (ziemniaki, banany, rośliny strączkowe). Dania gotujemy w wodzie, na parze lub grillujemy.

Pomiędzy posiłkami pijemy duże ilości wody (co najmniej 2 litry na dobę), najlepiej wzbogaconej sokiem z cytryny. Możemy przyjmować również preparaty witaminowe (o ile nie zawierają w sobie cukru).

Efekty diety 1000 kcal

Dieta 1000 kalorii zawiera duże ilości owoców oraz warzyw, a także białe mięso, nabiał i ryby. Jak przy większości diet, podczas jej stosowania powinno wystrzegać się spożywania słodyczy, alkoholu, tłuszczów zwierzęcych oraz nadmiernych ilości soli. Opisywana dieta dobrana jest w taki sposób, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, a to dlatego, że każdy organizm jest inny, a substancje odżywcze przyswajane są przez ludzi w różnym stopniu. Podczas stosowania diety warto zaopatrzyć się w dodatkowy zestaw preparatów witaminowo – mineralnych. W czasie jednego tygodnia stosowania diety można stracić do 1 kg wagi. Tego typu powolne chudnięcie pozwoli uchronić nas od tzw. efektu jo-jo. Kolejnym ważnym elementem procesu pozbywania się zbędnych kilogramów jest regularne przyjmowanie płynów. Dzienne spożycie płynów powinno znajdować się na poziomie dwóch litrów. Zalecane jest picie wody mineralnej oraz naparów ziołowych.

Jako akcelerator posłużyć może nam zwiększenie aktywności fizycznej, która pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie oraz poprawę w naszym wyglądzie. Gdy okres diety dobiegnie końca, powinniśmy stopniowo powracać do normalnego trybu odżywiania. Przykładem na to może być cotygodniowe zwiększanie spożywanych kalorii o 200.

Dieta 1000 kcal – jadłospis

Tygodniowy plan żywieniowy.

Dzień pierwszy

Na śniadanie serwujemy sobie pyszną kanapkę z żółtym serem, a na przekąskę jemy kawałek soczystej marchewki, bądź jeden owoc kiwi. Do przyrządzenia kanapki używamy pieczywa tostowego posmarowanego niewielką ilością masła lub margaryny, przystrojonego liściem sałaty, na który kładziemy plasterek sera żółtego.

Jako obiad posłużą nam ziemniaki w mundurkach z pysznym i zdrowym sosem jogurtowym, a do tego jedno jako na twardo. Do sporządzenia takiego obiadu niezbędne nam będzie 20 dag ziemniaków w mundurkach (przed zjedzeniem obrać ziemniaki z mundurków) oraz jedno jajko na twardo. Całość polewamy sosem składającym się z 5 dag twarożku wymieszanego z łyżeczką jogurtu, łyżeczką koperku oraz niewielką ilością soku cytrynowego.

Idealnym pomysłem na kolekcję będzie łatwostrawna sałatka makaronowa z serem. Najlepiej, gdyby makaron był al dente.

Dzień Drugi

Nasze śniadanie to niewielka ilość płatków czekoladowych (ok. 3 dag) zalanych świeżym jogurtem waniliowym. Za pyszny dodatek może posłużyć kilka kawałków pokrojonej w kosteczkę mandarynki.

Bardzo pożywnym i energetycznym daniem, które możemy zaserwować sobie na obiad, jest stek wołowy w pysznym sosie kaparowym.

Nasza kolacja składać się będzie z jednej kromki chleba z pełnego przemiału, posmarowanej kremowym miksem jogurtowym. Do przyrządzenia wspomnianego miksu potrzebna nam będzie: twarożek homogenizowany (ok. 10 dag), do tego łyżka świeżej śmietany. Po wymieszaniu serka oraz śmietany dodajemy odrobinę soku z cytryny, a następnie doprawiamy do smaku solą oraz pieprzem. Zamiast soli możemy uzyć innych przypraw, typu kurkuma, chili, oregano, itp. Na sam koniec kroimy jedną nie za dużą, oczyszczona paprykę oraz odrobinę drobno posiekanej natki pietruszki. Następnie całość mieszamy z wcześniej przygotowanym miksem jogurtowym.

Dzień trzeci

Tego dnia nasze śniadanie składać się będzie z kromki chleba z pełnego przemiału, na którą nałożymy niewielką ilość masła bądź margaryny. Następnie rozprowadzimy na niej ok. 5 dag twarożku. Aby dopełnić smaku kroimy w plasterki część świeżego pomidora, po czym kładziemy je na nasza kanapkę.

Za obiad posłuży nam świeży filet z dorsza (lub jak kto woli z pstrąga) podany z warzywami.

Nasza kolacją będzie sałatka warzywna sporządzona z: drobno posiekanej połowy świeżego ogórka, połowy cukinii, jednej marchewki oraz dodatku niewielkiej ilości skrojonej na kawałki żółtej i czerwonej papryki. Całość zalewamy sosem przyrządzonym z jednej łyżki soku cytrynowego, łyżki octu balsamicznego, łyżki oliwy z oliwek przyprawionych odrobina soli oraz pieprzu. Na sam koniec dekorujemy łyżką ziaren dyni. W ten sposób przyrządzoną sałatkę spożywamy wraz z kromką pełnoziarnistego chleba.

Dzień czwarty

Nasz dzień rozpoczynamy od śniadania składającego się z pysznego i lekkiego serka owocowego. Jego przyrządzenie jest bardzo proste, a potrzebny będzie nam do tego twarożek (ok. 10 dag) wymieszany z łyżeczka śmietany, skropiony z sokiem z cytryny, a następnie posłodzony odrobiną słodziku. Do całości dodajemy pokrojone pół soczystej pomarańczy oraz połowę jabłka. Na sam koniec dosypujemy (ok. 10 dag) mrożonych malin. Jeśli owoce są słodkie i bardzo dojrzałe możemy w ogóle zrezygnować ze słodzenia.

Na obiad serwujemy sobie kasze mannę z dobranymi przez siebie owocami. Jeśli mamy ochotę na coś na ostro kaszę mannę zastępujemy kaszą gryczaną z warzywami.

Nasza kolacja składać się może z kromki pełnoziarnistego chleba, podanego z paluszkami krabowymi oraz fen kułem (włoskim słodkim koprem).

Dzień Piąty

Na dobry początek dnia na śniadanie przygotowujemy sobie jedną bułeczkę maślaną posmarowaną niewielką ilością masła bądź margaryny, a na to nakładamy dwie łyżeczki dżemu o dowolnym smaku (lub prawdziwego miodu), a następnie całość rozprowadzamy po powierzchni pieczywa.

Jako obiad posłuży nam schab wołowy wraz z warzywami. Do tego przepisu potrzebny będzie nam schab wołowy (ok. 10 dag), który podsmażamy na jednej łyżeczce oleju, aż do zarumienienia. Następnie do naszego mięsa wkrajamy jednego pomidora oraz małą cukinię. Na sam koniec dosypujemy 10 dag kukurydzy z puszki. Całość przez jakiś czas dusimy, a następnie przyprawiamy do smaku odrobiną pieprzu i soli.

Na kolację przygotowujemy warzywa z dipem kremowym. Do sporządzenia takiego dania wymagany jest miks warzywny, składający się z pokrojonego ogórka, połowy kalarepy oraz marchewki. Następnie przyrządzamy kremowy sos składający się z 10 dag naturalnego serka homogenizowanego oraz dwóch łyżek śmietany, wymieszanych z łyżeczką soku z cytryny i niewielką pieprzu oraz soli. Warzywa zalewamy dipem, a całość posypujemy drobno posiekanym koperkiem i łyżeczką posiekanych ziaren słonecznika.

Dzień szósty

Na śniadanie jemy jedną pełnoziarnistą bułeczkę przekrojoną i posmarowaną niewielką ilością masła bądź margaryny, na którą kładziemy kilka cienkich plasterków gotowanej szynki i cienko pokrojone plasterki zielonego ogórka.

Jako obiad posłużyć nam może lekkostrawna dowolna zupa warzywna.

Na ostanie danie tego dnia serwujemy sobie pełnoziarnistą bułkę przekrojoną na pół i posmarowana odrobiną miksu jogurtowego. Do środka bułki wkładami listek sałaty, a na niego 5 dag pieczonej (w piekarniku halogenowym) piersi z indyka. Za sos możemy użyć jogurtu ziołowego. Jako przystawkę spożywamy pomarańczę lub dwie mandarynki.

Dzień siódmy

Kanapka z chleba z pełnego przemiału wraz z jajecznicą ze szczypiorkiem, to przykładowe śniadanie ostatniego dnia. Jedno jako roztrzepane i wymieszane z odrobiną wody smażymy na niewielkiej ilości masła bądź margaryny. Podczas smażenia do jajka dodajemy drobno posiekany szczypiorek, a całość przyprawiamy pieprzem i solą.

Obiad składać będzie się z duszonej papryki z szynką. Paprykę myjemy i czyścimy z nasionek, następnie kroimy w paski. Do tego kroimy w piórka jedną mała cebulę, a całość wrzucamy na rozgrzaną oliwę z oliwek. Do warzyw na patelnię wrzucamy pokrojoną w kosteczkę szynkę. Dusimy do momentu kiedy warzywa staną się miękkie. Do smaku doprawiamy pieprzem i solą

Na kolację spożywamy kanapkę z chleba z pełnego przemiału, którą smarujemy masłem bądź margaryną, a na to kładziemy plasterki, ugotowanego na twardo, jajka. Do kanapki przygotować możemy utartą marchewkę wraz jabłkiem, do których dodajemy łyżeczkę śmietany i odrobinę soku z cytryny, a do smaku słodzimy niewielka ilością słodziku.

W ten oto sposób przedstawia się całotygodniowy plan żywieniowy, który pokrywa się z zaleceniami diety 1000 kalorii. Dieta ta nie jest dla każdego i stanowi poważne wyzwanie, lecz jej efekty z pewnością zadowolą najbardziej wymagających.

Dieta 1000 kcal nie należy do drakońskich planów, które wymagają od nas niemal całkowitego odstawienia produktów spożywczych. Ograniczenie dziennej dawki kalorii początkowo może być nieco męczące, lecz organizm powinien szybko przyzwyczaić się do mniejszej ilości dostarczanej energii. Ze względu na łagodny przebieg może być ona dobrym pomysłem dla wszystkich, którym nie zależy na szybkim zrzuceniu dużej ilości kilogramów.

Największym minusem tego planu żywieniowego jest konieczność żmudnego śledzenia tabeli kalorycznych. W trakcie diety każdy posiłek zmienia się w zagadkę matematyczną, co – na dłuższą metę – może okazać się męczące.

2 komentarze
  1. Aldona napisał(a):

    Schudłam na tej diecie 10kg kilka lat temu. Bardzo rygorystyczna, ale skuteczna. Tylko trzeba uważać na efekt jo-jo.

  2. Ela napisał(a):

    Mam nadzieję że i mi uda się na niej schudnąć. Kupiłam sobie w aptece be slim 3, żeby wspomóc trochę metabolizm i jestem gotowa do działania 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dieta 1000 kalorii

Artykuł przeczytasz w: 7 min
2