Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

Aktywna wiosna – jak przygotować się do biegania?

bieg

Rozpoczęcie przygody z bieganiem chodzi po głowach wielu osób, które pomimo chęci do podjęcia aktywności fizycznej nie są w stanie odnaleźć w sobie motywacji do wyjścia na zewnątrz i wykonania pierwszych kilku kółek wokół parku.

Zwykle chęci kończą się więc na krótkim domowym treningu lub tłumaczeniu, że dłuższy spacer to przecież też aktywność. Nie ma oczywiście nic złego w treningach domowych, treningach siłowych czy aktywnych spacerach, ale samo bieganie ma w sobie wiele zalet i warto wypróbować je szczególnie wiosną, gdy budząca się do życia natura i pierwsze słoneczne dni zachęcają do spędzania czasu na zewnątrz. Jak przygotować się do biegania i aktywnej wiosny? Jak znaleźć w sobie motywację i podjąć pierwsze próby na bieżni? Mamy na to kilka sprawdzonych patentów.

Pomyśl o nowym wyposażeniu

Nie chcemy sprowadzać motywacji do biegania wyłącznie do możliwości wyjścia na zakupy, ale trudno ukryć fakt że dla wielu biegaczy wiosna to okazja do znalezienia nowego sprzętu i motywacji, jaka płynie ze świeżej pary butów i wygodnej, nierozciągniętej odzieży. Co musi koniecznie znaleźć się w Twojej szafie, jeśli chcesz wyciągnąć z biegu jak najwięcej i nie złościć się niedopasowanym strojem po pierwszym powrocie do domu?

Buty do biegania

Mówi się, że bieganie jest sportem tanim, bo poza właściwymi butami nie potrzebujesz tu właściwie żadnego specjalistycznego sprzętu. O porządne obuwie warto zadbać jednak od samego początku, bo z lepiej dopasowanymi do stopy butami nie tylko szybciej opanujesz właściwą technikę biegu, ale i nie nadwyrężysz mięśni i stawów stawiając swoje pierwsze kroki na dłuższych dystansach. Jak dobrać odpowiednie buty do biegania?

Przede wszystkim zastanów się nad terenem, po jakim zamierzasz biegać i dopasuj rodzaj obuwia do podłoża. W sklepach sportowych takich jak Bikester.pl znajdziesz łatwy do zrozumienia podział butów na kategorie – buty terenowe, szosowe, triathlonowe, do biegów z przeszkodami, czy regeneracyjne to tylko niektóre z dostępnych opcji. Na dobry początek warto wybrać buty szosowe lub lżejsze warianty butów terenowych, jeśli biegasz raczej po lasach niż parkach w mieście.

Buty do biegania, poza rodzajem terenu, dopasowujemy do rodzaju stopy – supinująca jest przechylona na zewnętrzną krawędź, a więc odbijając jej ślad na kartce papieru zobaczysz tylko ślad przedniej części stopy i pięty, ewentualnie wąski i przerywany ślad zewnętrznej krawędzi. Stopa pronująca jest przechylona do środka, do wewnętrznej krawędzi, przez co zostawia duży ślad (jak przy płaskostopiu). Stopa neutralna pozostawia ślad łuku – odbiją się palce, przednia część stopy, dość wąska zewnętrzna krawędź i pięta. Jeśli nie wiesz, czy wybrany model buta będzie odpowiedni, zawsze warto skonsultować się z obsługą klienta i poradzić się eksperta.

Odzież i akcesoria do biegania

Odzież do biegania powinna być lekka, w miarę dopasowana do ciała i wyposażona w różnego rodzaju systemy odprowadzające pot. Biegając wiosną, poza koszulką i legginsami przydadzą Ci się także koszulki z długim rękawem, które lepiej ochronią ciało przed pędem powietrza. Pamiętaj też o wybraniu wygodnych, oddychających skarpet, a jeśli jesteś kobietą – o porządnym staniku sportowym gwarantującym dobre wsparcie dla biustu podczas intensywnego treningu. Na początek nie będą potrzebne dodatkowe gadżety, ale jeśli chcesz w coś zainwestować, dobry i wygodny do trzymania bidon na wodę oraz opaska do zamocowania telefonu bądź odtwarzacza muzyki na ręce na pewno poprawią komfort biegów po okolicy.

Jak znaleźć motywację do biegania?

Jeśli to Twoje początki i nie do końca wiesz jak zabrać się za bieganie, przejrzyj materiały w sieci odnośnie prawidłowej techniki biegu i potrenuj w domu, przed lustrem, kontrolując w ten sposób swoje ustawienie stóp czy postawę całego ciała. Jeśli wiesz już co i jak, spróbuj na początek biegać do celu – z ładnym strojem sportowym nie będziesz wstydzić się wejść do sklepu, a motywacja do tego, by pobiec do spożywczaka na sąsiednim osiedlu po butelkę wody, którą opróżnisz w drodze powrotnej działa lepiej, niż siedzenie przed komputerem i przekonywanie się, że bieg po parku to najlepsze zajęcie na wolne popołudnie. Z czasem to ten drugi powód będzie działał skuteczniej, ale na początek warto znaleźć po prostu swój sposób na podniesienie się z krzesła i wyjście z domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Aktywna wiosna – jak przygotować się do biegania?

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0