Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

6 zasad prawidłowego budowania masy mięśniowej

sport

Zbudowanie wymarzonej sylwetki na lato to nie lada wyzwanie, poza licznymi wyrzeczeniami oraz i trzymaniem ścisłej diety, niezbędny okaże się ciężki i odpowiednio dopasowany trening. Jak się okazuje, zbudowanie masy mięśniowej, to cel, na który będziemy musieli poświęcić sporo czasu i energii. Co więc powinniśmy zrobić, by nasz trening przyniósł zamierzone efekty? Przedstawiamy kilka zasad, dzięki którym zbudujecie wymarzone mięśnie.

Po pierwsze materiał do budowy mięśni

By twoje mięśnie mogły się odpowiednio rozwijać, będą potrzebowały odpowiednich składników odżywczych – najważniejsze jest oczywiście białko, to właśnie z niego w największej mierze składają się mięśnie. Bardzo ważne jest więc, by dostarczyć odpowiednią jego ilość do organizmu. Profesjonalni  sportowcy spożywają około 2 gram na kilogram masy ciała tego produktu dziennie. Pamiętajcie jednak, że bardzo ważne jest, by dostarczane białka były pełnowartościowe.

Pamiętaj o zbilansowanej diecie

Nie każde  białko zawiera  wszystkie 22 aminokwasy, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju naszej masy mięśniowej. Komplet składników znajdziemy chociażby w jajkach, jednak jedzenie samej jajecznicy może być uciążliwe. Warto postawić na białka zwierzęce, które są nieco lepsze od produktów roślinnych (choć te zawierają witaminy i minerały, które również pomogą w budowaniu idealnej sylwetki). Najlepszym rozwiązaniem jest więc łączenie białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Nie przesadzaj z odżywkami

Większość z nich, to  substancje pochodzenia białkowego – jak wspominaliśmy, jest ono najważniejszym budulcem mięśni, jednak nadmiar substancji pochodzących z jego rozkładu może przynieść niepożądane skutki uboczne. Zbyt dużo białek może spowodować problemy z nerkami czy wątrobą, odwodnienie organizmu lub deficyt wapnia (sprawdź odżywki na budowę masy mięśniowej).

Uważaj na przetrenowanie

To błąd, który bardzo często popełniają osoby  początkujące – chcą one bowiem szybko zbudować sylwetkę, stosując w tym celu intensywny i dynamiczny trening. Przetrenowanie niszczy mięśnie zamiast pomagać im się rozwijać.

Odpoczynek może być kluczowy

Ciężki trening uszkadza włókna mięśniowe, później następuje ich wygojenie, które prowadzi do nadbudowy, czyli rozwoju mięśnia. Część osób, które trenują na siłowni nie zdaje sobie sprawy, że ich muskuły rosną właśnie podczas odpoczynku. Dlatego też powtarzanie treningu w momencie, w którym mięśnie nie są jeszcze w pełni wygojone, z pewnością nie przyniesie efektów. Jeżeli jesteś na początku swojej sportowej drogi, najlepszy efekt przyniosą treningi 3 razy w tygodniu.

Ogranicz ćwiczenia kardio

Jeżeli twoim celem jest zbudowanie masy mięśniowej, powinieneś odpuścić długie i wycieńczające sesje biegowe. Jeżeli biegniesz zbyt długo, to białko zawarte w mięśniach zostaje spalane. Dlatego zamiast kilku kilometrowych maratonów, powinieneś skupić się na ćwiczeniach w stylu interwałowym – zrób kilka 30 – sekundowych sprintów, spalisz zbędną tkankę tłuszczową, nie uszkadzając ciężko wypracowanych mięśni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

6 zasad prawidłowego budowania masy mięśniowej

Artykuł przeczytasz w: 2 min
0