Twoje źródło wiedzy o dietach i zdrowiu

5 pomysłów na zdrowe koktajle, które przygotujesz w blenderze

koktajl

Koktajl to, najkrócej rzecz ujmując, mieszanina różnych płynów lub składników. Jeśli mówimy o koktajlach alkoholowych, mamy do czynienia z alkoholem zmieszanym z sokiem lub tonikiem. W przypadku koktajli deserowych mowa najczęściej o zmiksowanych owocach z dodatkiem nabiału. Jeśli pominiemy nabiał, zmiksujemy same owoce lub owoce z lodem, otrzymamy smoothies.

Co trzeba wiedzieć o koktajlach

Zaletą koktajli jest nie tylko duża dowolność przy ich komponowaniu, bogata zawartość witamin i składników odżywczych, ale także możliwość przemycenia składników, które nie są owocami, a które mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Spirulina, chlorella, zielony jęczmień, nasiona chia, siemię lniane mogą znacznie podnieść walory odżywcze koktajlu, jednocześnie nie wpływając na jego smak.

Koktajl nie musi być z mlekiem. Chociaż mleko wydaje się najbardziej oczywistym składnikiem, można je zastąpić maślanką, śmietaną, jogurtem naturalnym, kefirem. Osoby, które borykają się z nietolerancją laktozy, mogą sięgnąć po mleko sojowe bądź kokosowe.

Przygotowując koktajle, warto powstrzymać się od dodawania do nich cukru. Można to łatwo osiągnąć, mieszając kwaśne owoce ze słodkimi. Tak przygotowany deser będzie nie tylko smaczny i pożywny, ale także zdrowy. Samo przygotowanie koktajlu nie trwa długo i poradzą sobie z tym nawet osoby nie mające talentu kulinarnego.

Poznaj nasze propozycje przepisów na pyszny koktajl

Koktajl wiosenny – truskawkowy

Najprostszy koktajl, który króluje na polskich stołach w okresie późnej wiosny i wczesnego lata.

Potrzebne składniki:

– kilogram umytych i odszypułkowanych truskawek,

– szklanka mleka lub słodkiej śmietany.

Składniki miksujemy w blenderze i cieszymy się doskonałym wiosennym smakiem koktajlu. Można dodać spirulinę lub siemię lniane.

Koktajl dietetyczny

Czy można pić koktajle, będąc na diecie odchudzającej? Oczywiście! Pod warunkiem, że wybierzemy owoce znane ze zdolności do spalania tłuszczu, a jako nabiału użyjemy naturalnego jogurtu lub kefiru. Przy tym wszystkim warto zadbać, by koktajl był smaczny.

Potrzebne składniki:

– kilogram obranego i pokrojonego w kostkę ananasa,

– obrane i pokrojone jabłko,

– obrana i pokrojona gruszka,

– kefir naturalny lub jogurt 0%.

Tak przygotowany koktajl mogą pić bez obaw osoby liczące kalorie. Zamiast gruszki można dodać mango lub kawałki melona bez pestek.

Zielony koktajl

O zielonych owocach i warzywach powiedziano chyba już wszystko. My przypomnimy tylko, że odpowiednia ich kompozycja oczyszcza organizm z toksyn i pobudza metabolizm. Nie można też zapomnieć o cennych witaminach i minerałach. Przygotowując koktajl, warto pamiętać, że zielone warzywa powinny stanowić mniej niż połowę składników.

Potrzebne składniki:

– obrany ze skórki ogórek,

– pół główki jarmużu,

– obrany i pokrojony żółty melon,

– mango,

– kiść zielonych winogron.

Przyjęło się przygotowywać zielone koktajle bez dodatku nabiału. Jeśli konsystencja tego wymaga, można dodać wody mineralnej, najlepiej gazowanej. Nabiału nie dodajemy, jeśli w składzie koktajlu znajduje się zielony ogórek, tak, jak w tym przypadku.Do przygotowania koktajlu najlepiej sprawdzi się blender próżniowy, który pozwala dłużej zachować naturalny smak i kolor.

Kwaśny koktajl

Smaczny koktajl nie musi być słodki. Dla miłośników innych smaków też mamy coś pysznego. Wyjątkowy koktajl przygotowany na bazie wiśni.

Potrzebne składniki:

– kilogram wiśni bez pestek,

– pół grapefruita,

– szklanka kefiru.

Kwaśny koktajl zapewne nie będzie smakował wszystkim domownikom. Można go nieco dosłodzić, dodając mango lub sok z mango.

Koktajl pożywny

Chociaż koktajle traktujemy na ogół jak deser, nic nie stoi na przeszkodzie, by w upalny dzień stały się pełnoprawnymi posiłkami.

Potrzebne składniki:

– dwa banany,

– duża garść otrębów lub płatków owsianych,

– słodka śmietana,

– dwie obrane i pokrojone w kostkę brzoskwinie.

Tak przygotowany koktajl sprawdzi się jako obiad w połowie upalnego dnia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 pomysłów na zdrowe koktajle, które przygotujesz w blenderze

Artykuł przeczytasz w: 3 min
0